ניתוח שקדים ושקד שלישי

Tonsillectomy and Adenoidectomy

שקדי הלוע (tonsils) והשקד השלישי (נקרא גם “אדנואיד” או “פוליפ” וממוקם מאחורי האף בחלקו העליון של הלוע, ליד פתחי תעלות האוורור של האוזניים) הם חלק מהרקמה הלימפתית שמצויה בחלל הפה. הם מסייעים לגוף להילחם בחיידקים ובנגיפים החודרים לגוף דרך האף והפה.

לרוב, הם גדלים עד גיל 6-7 עקב החשיפה המתמשכת לחיידקים ווירוסים, ובשנים שלאחר מכן מתחילים להתכווץ במקביל לגדילת חלל הלוע.
אצל חלק מהילדים גדילתם חריגה וגורמת להיצרות עד חסימת מעבר האוויר לקנה הנשימה.

מצב זה יבוא לידי ביטוי ב –
קושי בנשימה דרך האף, נחירות, שינה בפה פתוח ולעיתים אף הפסקות נשימה בלילה. מדובר בתופעות שעלולות להפריע להתפתחות תקינה של הילד/ה  – לגרום לעיכוב בגדילה, לקשיי קשב וריכוז, קושי בגמילה מחיתולים, קומה ומשקל נמוכים ועוד.

שקד שלישי מוגדל עלול לגרום גם לייצור נזלת רבה והפרשת ליחה אחורית אל הלוע, שמגרה את מערכת הנשימה להתקפי קוצר נשימה. בנוסף שקד שלישי מוגדל עלול להביא לחסימה של תעלת האוסטכיוס שהיא התעלה המאווררת את האוזן התיכונה ובכך לגרום להצטברות נוזלים באוזן, לבעיות שמיעה או לדלקות אוזניים חוזרות.

בשל כל הנ”ל לעתים ילדים עם שקדים ואדנואיד מוגדלים צריכים לעבור ניתוח לכריתתם.

איך מאבחנים שקדים ו/או שקד שלישי מוגדלים?

את השקדים ניתן לראות בהסתכלות ישירה לחלל הלוע עם מנורת ראש או פנס.

השקד השלישי ממוקם מאחורי האף בחלקו העליון של הלוע, ליד פתחי תעלות האוורור של האוזניים ולכן לא ניתן לראותו בהסתכלות לחלל הפה.

האבחנה נעשית על ידי:

  • הסיפור הקליני – נחירה ושינה בפה פתוח, נזלת רבה, דלקות אוזניים חוזרות או ליקוי שמיעה, שיעול חוזר והתקפי אסתמה
  • צילום רנטגן
  • בדיקה עם סיב אופטי דרך האף הנעשית על ידי רופא אאג

מתי ממליצים על ניתוח שקדים ושקד שלישי?

אם השקדים והשקד השלישי המוגדלים חוסמים מעבר תקין של אוויר וגורמים לנחרה משמעותית ולהפסקות נשימה בשינה. סיבות נוספות לניתוח הן: דלקות שקדים חוזרות הגורמות תחלואה קשה (הפסד גן או בית ספר), אירועים חוזרים של מורסה (אבצס) סביב השקד.​

איך מתבצע הניתוח?

הניתוח מתבצע בהרדמה מלאה דרך הפה ללא חתכים חיצונים. משך הניתוח 45 דק’.

ניתן לבצע כריתה מלאה של השקדים או להסתפק בהסרה חלקית (הקטנה) בשיטות שונות: קובליישן, מיקרודברידר וכו’.

היתרונות בכריתה חלקית (הקטנה) הם –  סיכון נמוך יותר לדימום לאחר הניתוח ורמת כאב פחותה יותר ברב המקרים. החסרונות בשיטה הם: ריח רע מהפה שנמשך מספר ימים וסיכון קטן מאוד כי רקמת שקד תגדל מחדש.

לאחר ניתוח הילד נשאר להשגחה ללילה אחד בבית החולים.

מה קורה בתקופת ההחלמה ?

תקופת ההחלמה מניתוח להסרת שקדים נמשכת כשבוע עד עשרה ימים. מומלץ לא לשלוח את הילד לגן/בית ספר בתקופה זו.

במידה ומתבצע ניתוח לכריתת שקד שלישי בלבד, תקופת ההחלמה קצרה יותר, כ- 3 ימים.

לאחר ניתוח שקדים ושקד שלישי מומלץ לאכול מזון רך וקר/פושר ולהימנע מחשיפה לחום ולפעילות גופנית במשך 5 ימים. הקור מפחית את הכאב ומקטין את הסיכון לדימום. חשוב מאוד להרבות בשתייה.

מה עלולים להיות הסיכונים והסיבוכים לאחר הניתוח?

הקושי העיקרי בניתוחים אלה הוא הכאב שאחריו. הכאב בלוע יכול להקרין גם לאוזניים והוא חולף כעבור כמה ימים. חשוב לתת לילד משככי כאבים באופן סדיר ולהקפיד על שתייה מרובה ומזון רך.
הסיכון העיקרי בניתוח הוא דימום ממיטת השקדים, שעלול להתרחש גם עד שבועיים מהניתוח ואם הוא מופיע יש לפנות במיידי לחדר המיון הקרוב למקום המגורים.

אני כאן בשבילכם ההורים
להתייעצות עם ד"ר מירב סוקולוב השאירו פרטים או התקשרו
03-7645464